Vocalist.org archive

From:  Karen Mercedes <dalila@R...>
Date:  Fri Jan 3, 2003  5:12 pm
Subject:  Re: [vocalist] concert aria

Appropriate for lyric mezzo:

Several by Handel:
Aure dolci, deh, spirate (HWV 211)
Con lacrime si belle (HWV 213)
Dell'onda instabile (HWV 214)
L'odio. si, ma poi ritrovo (HWV 217)
Spera chi sa perche la sorte (HWV 225)

A Few by Mozart:
Ch'io mi scordi di te...Non temer, amato bene? KV505
Ombra felice!...Io ti lascio, e quisto addio KV255
Conservati fedele K23

Amy Beach: Eilende Wolken, Segler die Lufte, op 18

Depending on how "loose" your definition of concert aria may be, you may
also want to look into some solo secular cantatas (and similar concert
works) for mezzo:

Britten: Phaedra, Op. 93
Haydn: Arianna a Naxos
Haydn: Scene di Berenice ("Berenice chi fai")
Berlioz: La Mort de Cleopatra
Handel: La Lucrezia
Bononcini: Lasciami un sol momento
Bononcini: Luci barbare spietate
Bononcini: Siede, Amarilli mia
Bononcini: Gia la stagion d'amore
Handel: Mi palpita il cor, HWV 132
Handel: Qualor crudele si mia vaga Dori, HWV 151
Handel: Sento la che ristretto, HWV161b
Handel: Siete rose rugiadose, HWV 162
Handel: Splenda l'alba in oriente, HWV 166
Handel: Stanco di piu soffrire, HWV 167a
Handel: Vedendo amor, HWV 175
Handel: (Amore ucellatore:) Venne voglia ad amore, HWV 176
Handel: Lungi, lungi da me, pensier tiranno! HWV 125b
Handel: Carco sempre di gloria, HWV 87
Handel: Clori, degli occhi miei, HWV 91a
Handel: Deh! lasciate e vita, HWV 103
Handel: Dolce pur d'amour l'affano, HWV 109a
Handel: Figli del mesto cor, HWV 112
Handel: Fra pensieri quel pensiero, HWV 115
Handel: [H]o fuggito amore anch'io, HWV 118
Handel: Irene, idolo mio, HWV 120b
Handel: La solitudine: L'aure grate, il fresco rio, HWV121b
Handel: Lungi da voi, che siete poli, HWV 126c
Handel: Lungi dal mio bel nume, HWV 127b
Handel: Nel dolce tempo, HWV 135b
Handel: Ninfe e pastori, HWV 139b
Vivaldi: Cessate, omai cessate, RV 684

Also some arias from symphonic works (vs. operas):

Berlioz: Premieres transports que nul n'oublie, from ROMEO ET JULIETTE

And a few sacred pieces you might consider:

Vivaldi: Stabat Mater, RV 621
Vivaldi: Filiae mestae Jerusalem, RV 638
Schutz: O Jesu, nomen dulce, SWV 308
Schutz: Was hast du verwirket, SWV 307
Buxtehude: Jubilate Domino, omnis terra, BuxWV 64

Karen Mercedes
http://www.radix.net/~dalila/index.html
One must be something if one
wishes to put on appearances.